Moja refleksja z prowadzenia zajęć próbnych w przedszkolu
W ramach mojego kierunku , czyli Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna na drugim roku mam praktykę wychowawczo- dydaktyczną w przedszkolu. W dniu jedenastego kwietnia odbyłam moje pierwsze zajęcia próbne.
Odbyte przeze mnie praktyki wychowawczo-dydaktyczne w
przedszkolu stanowiły cenne doświadczenie, które pozwoliło mi nie tylko
zweryfikować zdobytą wiedzę teoretyczną, ale także rozwinąć kompetencje
pedagogiczne i społeczne.
Praca z dziećmi była dla mnie okazją do głębszego
zrozumienia specyfiki pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego oraz roli,
jaką pełni w rozwoju emocjonalnym, społecznym i poznawczym dziecka.
Już od pierwszego dnia gdy poszłam zapoznać się z dziećmi
zauważyłam, jak ważna jest umiejętność nawiązywania relacji z dziećmi –
opartych na zaufaniu, empatii i zrozumieniu.
Jednym z wyzwań podczas prowadzenia zajęć było dla mnie samo
przygotowanie scenariusza zajęć. Stresowało mnie to, ponieważ pisząc scenariusz
trzeba założyć co się będzie dokładnie działo, a jednocześnie należy mieć na
uwadze , że trzeba być elastycznym . Kolejnym wyzwaniem było to żeby pokierować
całą grupą- wymagało to nie tylko dobrej organizacji, ale także elastyczności i
szybkiego reagowania na zmieniającą się dynamikę grupy.
Scenariusz moich zajęć dotyczył edukacji matematycznej w
formie zabawy tematycznej, której głównym celem jest nauka ważenia przedmiotów
na wadze szalkowej oraz rozwijanie współpracy w grupie. Dzieci, wcielając się w
rolę pomocników Instytutu Komisji Miar i Wag, wykonywały zadanie polegające na
ważeniu zabawek i przedmiotów przedszkolnych, zapisując wyniki w tabelach.
Pracując w zespołach, uczyły się porównywania masy i samodzielnego formułowania
wniosków. Zajęcia miały charakter praktyczny i angażujący, a fabularna forma
miała sprawić, że dzieci będą chętnie uczestniczyć w nauce przez działanie i
doświadczenie.
Praktyki uświadomiły mi także, jak wielką odpowiedzialnością
jest praca w przedszkolu. Nauczyciel nie tylko przekazuje wiedzę, ale także
modeluje postawy, wspiera rozwój emocjonalny dzieci oraz współpracuje z
rodzicami i innymi pracownikami placówki.
Podsumowując, praktyki były dla mnie niezwykle wartościowym
doświadczeniem, które spowodowało we mnie większą pewność siebie w kontaktach z
dziećmi, nauczyłam się lepiej planować zajęcia, a także zrozumiałam, jak ważne
są cierpliwość, zaangażowanie i konsekwencja w pracy nauczyciela wychowania
przedszkolnego.
A to praca, którą dostałam od dziewczynki z mojej grupy, w której prowadziłam zajęcia próbne:
Komentarze
Prześlij komentarz